søndag den 22. september 2013

10.-14. september

10. - 11. september 2013

Jeg glider stille ud af havnen kl. 06.30.
I mørket går jeg vestover og får straks sat sejl.
I 5-7 sekundmeter glider jeg hurtigt til Lillebælt.
Solopgang over Nordfyn.

Jeg skal på kursus ved Marina Fiskenæs i Gråsten og har taget et par feriedage, for at kunne sejle derned.
Ved den nye bro over Lillebælt er det så tåget, at jeg må tænde lanterner. Det går langsomt gennem Lillebælt i modstrømmen.
Tåge.

Fra Fænø til nordals må jeg indimellem starte motor, da vinden driller lidt.

Lidt før Dyvig bliver det regnvejr og jeg beslutter at sejle derind for at tanke.
Som sædvanligt er vejret bedre i Dyvig og jeg aftaler med den flinke havnefoged, at han kommer og tanker en halv times tid senere.
Vel optanket kl. ca. 18 smider jeg fortøjningerne.
Jeg er knapt kommet fri af havnen før motoralarmen hyler.....!
Nå, det er jo en sejlbåd, så jeg sætter sejl og sejler ud gennem den smalle indsejling. Herude, hvor der er lidt mere plads sætter jeg selvstyreren på og vil undersøge motoren.

FOR POKKER da også.......En køleslange er sprunget og al kølevæsken er selvfølgelig løbet ud!
Det er åbenbart kileremmen der har slidt hul på slangen. Ikke så heldig en konstruktion.

På vej ned mod Alssund er det igen begyndt at regne voldsomt. Jeg krydser i 12 sekundmeter og vandret regn og jeg spørger mig selv om, hvad der nu havde været galt i at køre i bil til Gråsten.

Vinden løjer efterhånden ned gennem sundet og regnen holder næsten op. Sønderborg er nu også flot i mørket.
Sønderborg i mørke. 

Kl. 20.50 kalder jeg Christian den X's bro op og han svarer straks.
Jeg fortæller, at jeg ligger midt mellem broerne og har maskinskade. Jeg anmoder om at gå igennem for sejl og den flinke brovagt lover at holde broen åben kl. 21 indtil jeg er kommet igennem.
Jeg er lidt for tidligt ved broen og må lige cirkle en runde inden den åbner.
Jeg er eneste båd og glider fint under broen og ligger til i fiskerihavnen.
Lortemotor. Hvad gør jeg så lige nu?
Over en aftenøl får jeg forklaret Hanne hvad der er sket. Det er altså træls.
Vi føler os lidt forfulgt af uheld i år. Ud over det med motoren har vi også problemer med vandindtrængning i båden. Jeg har da også måttet lænse et par gange på vej herned.

Onsdag vågnede jeg tidligt og begyndte at undersøge hvilke muligheder. En kort rundtur på havnen viste ikke opslag om motormænd i byen, så jeg måtte google.
Jeg søgte på "marineservice Sønderborg". Her dukkede "Sønderborg auto-handel & marineservice op".
Jeg ringede kl. 07.45 og blev straks stillet videre til Johnny.
Hans mekaniker var desværre i Tyskland, men han ville selv dukke op om en halv times tid.

Den flinke mand dukker op og ser på problemet. Hullet i slangen skyldes ganske rigtigt en lidt løs kilerem, som har gnavet slangen over.
Han afmonterer skidtet og vil prøve at finde en ny slange. Jeg får et lift op til byen, så jeg kan hæve penge og få handlet lidt.
Jeg får også ringet til Hanne og fortæller, at jeg tilsyneladende har fundet den helt rigtige mand til opgaven.
Tilbage på båden sidder jeg og venter og venter. Det er lidt træls, da jeg jo næsten må blive ved båden.
Johnny kommer tilbage efter at ha' kørt det halve sønderjylland rundt for at finde en ny slange.
Sådan en findes bare ikke!
Til gengæld har han fundet et sted hvor slangen kunne vulkaniseres. Den er blevet lidt tykkere ved bruddet, men vi prøver at montere den igen.
Efter påfyldning af ny kølevæske startes motoren op og den er..........TÆT.
Vi lader motoren køre lidt og sidder og hyggesnakker. Johnny er selv sejler og ved udmærket hvad det betyder, at ens planer bliver ændret af en defekt motor.
Efter ca. 15 minutter bliver vi enige om, at nu er jeg da vist klar til at sejle videre.
Jeg slukker motoren og Johnny vil lige kigge en ekstra gang.
Nu fosser kølervæsken igen ud! POKKERS - så holdt det alligevel ikke.

Jeg ringer til Peter Bladt for at høre om sådan en slange er hyldevare, så må jeg jo køre til Rødekro efter den.
Sådan en har han ikke på lager. Han vil gerne hjælpe mig, men jeg skal lige sejle til Åbenrå først......!
Øhhhhhhhh, nu er jeg jo ligesom på vej sydover.....
Jeg rækker telefonen til Johnny, så han kan tale med Peter. Peter har en ide om hvordan slangen kan repareres, Johnny er dog lidt tvivlende.

Jeg er faktisk lidt nede nu.
Skal jeg lade båden ligge i Sønderborg og tage bussen til kursus, skal jeg sejle videre for sejl, skal jeg opgive og bare sejle hjem.........
Johnny kan godt se, at jeg er lidt nede. Han forsikrer mig om, at han nok skal sørge for jeg kommer videre i dag.
Johnny kører igen hjem på værkstedet, mens jeg igen keder mig på båden.
Det positive er dog, at jeg snart har fået tørret alt det våde fra i går. Selv mine sko er næsten tørre efter 3 timer foran en varmeblæser!

Johnny kommer tilbage med slangen. Han har drejet et rør og sat 2 spændebånd uden over.
Nej. Som han frygtede, er der nu ikke plads til slange og spændebånd bag kileremmen.......

Det var da satans, udbryder han.
Nu kører jeg hjem og splitter en gammel bil ad, der må være en af dem der har sådan en slange.

Johnny kører og jeg .........keder mig.
Jeg kunne jo gå i gang med at vaske op eller gøre lidt rent, men det er mit humør ikke til.

Johnny kommer igen. Denne gang med en slange fra en bil.
Slangen bliver rettet lidt til og pludselig er den monteret.
Ny kølevæske på og start af motor.
Vi er meget spændte. Den er TÆT......indtil videre.
Vi sidder igen og snakker mens motoren kører med 2000 omdrejninger.
Det er en fornøjelse at træffe sådan en mand, som i den grad overtager mit problem og sætter alt ind på at løse det.

Efter 20 minutter er vi enige om, at nu holder det. Johnny beder mig om at sejle til Gråsten for motor og kigge til den af og til.
Sikken en behandling. Han har snart brugt 5 timer på den motor. Vi afregner og jeg er godt tilfreds.

Jeg får gjort lidt rent og lægger fra kl. 14.

Endnu engang er jeg blevet bekræftet i, at folk i Sønderborg er vildt flinke. Selv havnefogeden var flink, han dukkede nemlig ikke op....!

Vejret var efterhånden blevet helt fint og jeg nød faktisk motorturen. Jeg nød dog ikke når jeg skulle kigge til motoren. Jeg kiggede ned til den hvert kvarter og kunne hver gang konstatere, at den holdt tæt.
Egernsundbroen. 


Jeg kom igennem Egernsundbroen kl. 17 og ringede til Johnny for at fortælle, at den holdt tæt.
Det var vi begge glade for.
Jeg er sikker på han var kørt til Gråsten, hvis der stadig havde været problemer.


13. - 14. september 2013.

Kurset sluttede kl. 12 og jeg gik lige en tur op i den lille by for at handle lidt.
Det var virkeligt varmt i vejret og dejlig sol. Jeg nåede, som planlagt, broåbningen kl. 13.

Der var helt fladt vand på Flensborg fjord. Meget smukt område.

Afslappende motorsejlads med selvstyrer hele vejen til Sønderborg. Et par marsvin fulgte mig på vej et stykke.

I Sønderborg var der lige 20 minutter til næste broåbning, så jeg parkerede Josefine langskibs og kunne lige nå at hente et par hot dogs på grillen.

Vi var en del der skulle under broen. Lige efter broen blev jeg anråbt af en ældre fyr i en lille sejlbåd "JOSEFINE - MAX 4 KNOB INDTIL DEN NYE BRO".......godt så. Så lærte jeg lige det!
Et par tyskere efter mig, fik samme besked.

Max 4 knob indtil broen.........


Efter den nye bro sejlede jeg så videre for motor, men nu med 5,5 knob.

Det var en smuk og varm tur op gennem sundet. Jeg overvejede om jeg skulle snuppe en turbøje for natten, eller måske sejle til Ballebro eller Dyvig.
Ud for Ballebro besluttede jeg at gå helt til Årø. Her ville jeg lige kunne nå til inden det blev helt mørkt.

Da jeg sejlede nogle få sømil nord for Als, skulle jeg lige ned på toilettet. Så satte motoren pludselig ud...!
Den gik ned på tomgang i et minut, for derefter at slukke helt.
NEJ...........Jeg holder snart ikke til mere...!

Den er umulig at få i gang. Den starter lige, men vil ikke tage gas. Efter 15 sekunder går den så ud igen.

Jeg ringer til min mekaniker, som siger, at jeg da bare kunne lade være at sejle ud fredag den 13......!
Det kan der måske være noget om!
Han mener der kan være vand i dieselolien. Det gider jeg simpelthen ikke rode med nu.

Efter at ha ringet til Hanne, sætter jeg sejl. Her er absolut ingen vind, så jeg ligger næsten stille.

Når man så ligger der i mørket, uden vind og med en motor der ikke virker, så melder tanken sig igen- "Hvad havde der nu været i vejen med at tage bilen til Gråsten i stedet for"?

Årø har jeg for længst droppet og jeg prøver nu at søge mod den jyske kyst for at ligge for anker.
Jeg er segnefærdig da jeg kl. 01.00 smider anker på 4,5 meter vand ud for Halk Hoved.
Ikke den bedste ankerplads, men jeg er nødt til at sove.
Da jeg har sikret mig ankeret holder, falder jeg om på køjen.

Jeg vågner kl. 05 ved at jeg ligger og hugger helt vildt i søen. Det er, som lovet, blæst op.
Jeg kunne nu godt sove lidt længere, men vind er jo godt for en sejlbåd.
Ankeret er tungt at få op, men det går. Jeg sætter sejl og styrer mod Årø.
Kort tid efter møder jeg en lille fiskerjolle ganske tæt på! Det med lanterner er nok ikke rigtigt slået igennem her på egnen.

Det var en fin tur op imellem Årø og Årøsund. Smuk solopgang over Årø.
Solopgang lidt nord for Årø. 

Lidt før Brandsø smed jeg sejlene og fik lavet kaffe og spist morgenmad. Mens jeg lå der og slaskede øgede vinden langsomt.
Jeg fik nu omkring 8 sekundmeter fra agten til tværs. Ganske fin sejlads mod Fænø, dog noget rullende.
Ved Fænø var der modstrøm med den sædvanlige mærkelige sø, men jeg havde farten til at komme igennem.
Jeg gik ind i Teglgaards bugt og fandt en ledig ankerbøje ved Fænø.
Det er faktisk første gang jeg ligger ved sådan en bøje og således også første gang jeg har fanget sådan en bøje for sejl.

Kl. er kun 10 og jeg sidder og stener lidt i båden. Det er lidt sjovt, strømmen og vinden kan ikke rigtigt blive enige om hvem af dem der skal bestemme retningen for båden, så jeg ligger og høvler rundt.
Kl. 11 går jeg ned og får et par timers søvn.

Da jeg vågner checker jeg for vand i dieselolien, men det ser der ikke ud til at være!
Motoren kan dog stadig ikke starte og nu mener min mekaniker, at det kan være en pumpe....!
Helt ærligt......motoren har kun kørt 70 timer, det kan da ikke passe.

Jeg kommer afsted fra bøjen i medstrøm. Lidt før den første bro blæser det noget op. Jeg krydser i 13 sekundmeter under broen. Flere ting i salon og kabys får sig en ny plads! Hvornår larer man dog at gøre sejlklar?
Mellem broerne går jeg 8,5 knob over grunden. Elsker medstrøm.

Efter Strib kan jeg slet ikke holde Røjle klint op, og da slet ikke Bogense.
Nord for klinten begynder vinden dog at dreje. For en gangs skyld til min fordel!
Jeg kan nu holde Bogense op og sejler bidevind i 12-14 sekundmeter.
Det er faktisk et pænt hårdt træk. I dette vejr kan selvstyreren ikke trække, så det er håndstyring hele vejen.

Jeg er lidt spændt på hvordan jeg kommer i havn. Der er stort set ikke en båd på vandet, så jeg skal nok ikke satse på at kunne blive trukket ind.

Jeg tager storsejlet ned uden for havnen og vil sejle ind for genua.
Den første gang kan jeg slet ikke holde havnehullet op, så jeg må lige tage en runde mere.
2. gang gik det bedre, jeg kunne lige holde havnemolerne op. Inde i havnen forsvandt vinden dog næsten helt og jeg får lige snittet alle de grønne bøjer!
Nu skal jeg så lige op mod vinden for at komme ned til pladsen. Krydse, krydse. Her er ikke meget plads.
Jeg ruller genuaen ind, men har fået alt for lidt fart på, så nu ligger jeg helt stille.
Jeg vil stille glide ud og så prøve igen. Så bliver jeg anråbt af Jan, som sammen med Pia sidder og nyder det i deres båd.
"Har du problemer? Skal vi hente dig"
Nå ja, det må de da godt :-)
Jeg får fat i en pæl mens Jan og Pia lynhurtigt får gjort klar til at hente mig.
De får en strop over og får mig trukket indad. Da jan smider stroppen er han i tvivl om jeg fik for meget fart på.
Det gjorde jeg, men jeg sejlede bare lidt hårdt på den ene agterpæl (plastik) så jeg kunne få farten af båden.
Endelig ligger jeg fast. Jeg er træt og lidt mørbanket efter det sidste stræk.
Min mekaniker ringer og spørge bekymret om jeg er kommet ind. Det er jeg jo og jeg gider bestemt ikke snakke motor nu!

Jeg vil hjem for at sove. Jeg er lidt træt efter 155 sømil alene og over de genvordigheder med motor osv.

Lars

Ingen kommentarer:

Send en kommentar