søndag den 13. juli 2014

Sommerferie 2014-2

12. juli 2014.

Vi forlod stille og roligt Sønderborg kl. 09.15 efter de sædvanlige morgenting med bad og brødhentning. 

Det bliver en dag vi vil huske længe. 
Motoren blev slukket lige uden for havnen efter vi havde sat sejl. 
Endelig er det vejr til at sejle med sejl. 
Vi startet med halvvind på 4-6 sekundmeter. 
Der går lidt kapsejlads i det med anden båd. Vi vinder :-)

Da vi drejer ind mod Flensborg fjord får vi vinden mere ind agtenfra. 
Det går ikke særligt stærkt, så vi bruger tiden på at ligge og skære lidt og sejle forskellige kurser, så Hanne kan få lidt mere forståelse for det sejltekniske og trim af båden. 
Vi kunne ha været på vandet hele dagen. Pragtfulft vejr og perfekt vind til at ligge og lege. 
Efter knapt 3 timer ligger vi dog uden for Langballigau, som var dagens mål. 
Vi sejler langsomt ind i havnen og spotter straks en ledig plads. Vi bliver dog enige om at der et aaaalt for langt at gå til havnekontor og bad. 
Vi drejer dog lige en runde og snupper en plads ved siden af en dansk motorbåd. 
Og hvilken plads.....vi ligger lige neden for en havnerestaurant og 15 meter fra havnekontoret. 

Efter ankomst gik vi straks op til den kvindelige havnemester og afleverede 16 euro i havnepenge. 
Vi gik tilbage til båden, som lige skulle klares op efter turen. 
Josefine foran restauranterne.


Herefter er det ud at kigge på forholdene. Her er vildt hyggeligt med flere restauranter og butikker. 
Vi går moleræs og kigger på både. Vi ender helt omme på den anden side. Der er nu slet ikke så langt derover. 
Vi køber lidt skinke hos købmanden og går ned i båden og laver lækre sandwich. 
Herefter sidder vi og stener i varmen i cockpittet og kigger på alle de både der kommer ind i havnen. 
Næsten alle sejler ud igen da havnen er fyldt allerede kl. 14.
Vi må have luft og skygge og finder et bord på restauranten. 
Hanne er på noget af prøve da hun skal bestille et glas rosevin på tysk!
Heldigvis bliver hun reddet, da en sød pige blandt personalet er dansk. 
Jeg holder mig til Flensburger dunkel. 
Det er rigtig hyggeligt at sidde og hænge der. Specielt udsigten. Josefine ligger få meter fra vores fødder. 
Langballigau er ikke en egentlig by, men et lille fiskerleje med campingplads nær ved. 
Der er stadig aktive fiskere i havnen, som sælger friske fisk på kajen. 

Vi driver den af i båden resten af eftermiddag og Hanne laver rester fra i går til aftensmaden.
Aftensmaden indtages i cockpittet hvor der efterhånden et til at holde ud at være.

Efter maden går jeg op for at afprøve badeforholdene. De er som de andre vi har set i Tyskland, absolut godkendte. 

Om aftenen kommer der en folkebåd ind med 3 unge tyske mænd.
De sejler lidt rundt for at finde en plads. Pludselig er de lidt tæt på nogle andre både. De vil sejle væk derfra og gasser voldsomt op med den lille påhængsmotor.
Motoren har åbenbart været i bakgear, for de bakker med fuld kraft ind i en fin blå sejlbåd.
Nu har de da fået havnens opmærksomhed!
De ligger lidt og ved nok ikke helt hvad de skal. De får så åbenbart den gode ide, at de vil lægge sig ind på en rød plads for lige at se hvad der er sket. 
De er nu ved at være lidt tæt på en dansk Dehler 45, hvis ejer står klar i cockpittet.
Pludselig sejler de med fuld kraft frem, undgår med nød og næppe Dehleren, men brager direkte ind i siden på en stor norsk båd uden besætning.
Danskeren i Dehleren holder fast i folkebåden og siger nok til dem, at det kunne være smart at blive liggende indtil skaderne er checket.
Kort tid efter er havnefogeden på pletten og får de unge mennesker dirigeret ind på en rød plads.
Har er så rundt med skipper for at se på skaderne. Havnefogeden noterer flittigt.
Efter lidt tid får de unge mennesker lov at forlade havnen. Nu med meget langsom fart.
Underligt hvad der skete? De virkede ikke specielt pjattede eller fulde. De kunne nok bare ikke håndtere påhængsmotoren.

Efter dette lille havneshow talte vi lidt med vores danske nabo i motorbåden og så var det godnat.


13. juli 1014

Det har regnet en del i nat og det er koldt.
Faktisk så koldt vi må have lange bukser på! Helt uvant.

Hanne skal have sit morgenbad, herefter gør vi klar til afsejling.
Vi forlader havnen kl. 08, så stille at der næppe er nogen der opdager det.

Vi sejler for motor da vinden fra omkring Egernsund vil være lige i snuden. De første sømil kan vi faktisk godt sejle på en god foran for tværs, men gider ikke rode med sejl for det korte stykke.
Jo nærmere vi kommer Flensborg ser vi flere både på vej ud. Dejligt, så er der vel plads til os?
Flensborg havn er lang og faktisk meget smuk. Selv om indsejlingen nok havde været flottere i solskin.
Alte Stad står som en fin kulisse i styrbord side.

Vi sejler helt ind i bunden af Stadthafen, men ingen pladser.
Faktisk skal vi et stykke ud før vi finder en plads. Hanne spotter den grønne plads på lang afstand og vi smutter direkte ind mellem pælene.
Mange både ligger og ser efter pladser, så det er bare med at slå til når man finder en.
Vi troede slet ikke der var så proppet her.
Vi kommer fint på plads. Det er en fin plads, men vi ville hellere ligge tættere på havnekontor og toiletter.


Havnebroerne er aflåst. Man kan godt komme ud, men ikke ind, uden kort.
Kort kan købes mellem kl. 9 og 11, samt efer kl. 15.
Nu er klokken 11.15. ØV. 
Hanne tager chancen for at se om der er en havnefoged at støve op.
Hun virker ikke i tvivl om min oprigtighed, da jeg siger jeg nok skal lukke hende ud på broen igen.....

Nå, den kamp behøver vi ikke have. Hanne får fat i havnefogeden og kommer tilbage med kort så hun selv kan komme ud på broen.
Hanne talte lidt med havnefogeden om at flytte lidt længere ind i morgen, men vi skal henvende os igen i morgen formiddag.

Det virker som vejret er ved at slå om. Der er også lovet regn senere på dagen.
Vi skynder os at sætte teltet og gå ind mod byen. Der er nu slet ikke så langt til toilettet, som vi havde forestillet os.

I bunden af havnen var der et stort marked.
Vi går dog videre ud forbi den historiske havn. Her drejer vi op i byen og drejer til venstre for at finde gågade området. De første gader vi kig igennem tror jeg ikke lige jeg ville færdes alene i efter mørkets frembrud.
Vi finder hurtigt gågaden i alte stadt, men forretningerne er lukket om søndagen.
Vi er dog sultne og finder en lille fin fortovscafe.
Vi får en rigtig fin betjening af en frisk ung mand, som taler et glimrende engelsk.
Vi bestiller grillet kartoffel med kyllingestykker, champignon og salat. Nå ja, og så lige et par Flensburger Dunkel....
Da tallerkener kommer er det som sædvanligt kæmpeportioner.


Det ser lækkert ud. Det smager også rigtigt lækkert, men vi kan ikke spise op.
For disse kæmpeportioner og 2 øl betaler vi 18,60 euro. Ialt....
Her skal vi vist forbi igen når vi får gæster. Hanne spørger om de har høj stol. Yes yes, siger den unge fyr og fortæller også om en børnemenu med pasta.

Vi drysser ned mod havnen og markedet igen. Vi køber ost hos en meget sjov ostemand. Han joker hele tiden og vi forstår elementer af det, men griner vist på de rigtige tidspunkter.
Den underholdning tager han sig godt betalt for. For et almindelig stykke ost og et lille bæger af noget andet ost betaler vi 20 euro........hvad skete der lige her?
Vi er lidt rystede over prisen, men ikke mere end vi overkommer at købe spændende brød i en brødbod.
Nu har vi jo spist godt til frokost, så aftensmaden står på sandwich.

Da vi kommer tilbage til båden er Hanne lige oppe på toilettet og møder vores naboer fra Sønderborg havn. De ligger her også, men på en meget bedre plads og sejler i morgen formiddag.
Vi må lige forhandle med havnefogeden om vi måske kan overtage deres plads.

Så starter det hårde arbejde ellers med "at bygge båden om". Vi får jo besøg i morgen og vi skal lige vænne os til, at vi ikke kan fylde det hele. Vi rydder op og flytter rundt til vi driver af sved. Resultatet bliver dog ret godt, de skal nok blive tilfredse og føle sig velkomne.

Internettet er nærmest ikke eksisterende her i havnen. Det er ikke vanlige tyske forhold.
Jeg skal på nettet og TDC sender mig stadig trusselsmeddelelser. Jeg finder dog (meget belejligt) ud af, at jeg kan nasse på et trådløst net lige uden for en restaurent ved siden af havnekontoret.
Nu kan jeg jo ikke stå derudenfor i den begyndende regn og opdatere blog, læse nyheder og vejrudsigter, så jeg er nødt til at sætte mig med en ........ja, Flensburger Dunkel.
Så mens Hanne ordner det sidste tøj og småting i båden klarer jeg det hårde arbejde med bloggen....
Jeg finder dog ud af, at der er et netværk uden for havnekontoret. Jeg får også koden af havnefogeden, men kan ikke få det til at virke.
Så jeg må nok de næste dage ty til den samme metode......
Jeg er nok nødt til at komme på nettet nogle gange om dagen.!

Apropos Flensburger Dunkel. 1 stk. på restaurent i Sleswig 2 euro. 1 stk. I forretning i Sleswig 1,60 euro. 1 stk. På restaurent i Flensborg 3 euro...!
Får fornemmelsen af, at priserne er skruet lidt op her.

I havnen skal vi også betale for alt. El og vand på broerne. Bad koster. Det ligner jo snart hjemlige forhold.

Måske man skulle smutte sydpå igen?


14. juli 2014.

Dagen starter overskyet og der falder en smule regn.
Vi er flere gange over ved Haderslevfolkene for at høre hvornår de sejler, men træffer ingen hjemme.
Hen ad formiddagen begynder det at regne mere seriøst.
Vi sidder i båden og læser og lytter til regnen.
Vi går på skift over til Haderslevbåden, men træffer ingen hjemme.

Jeg får så den gode ide, at jeg jo kan bage, så kan ovnen også bidrage til varmen i båden.
Vi har godt nok en varmeblæser med, men har ikke aktiveret strømstikket her, da vi regner med vi skal over på en ny plads.
Indtil videre har vi klaret os ved at nasse på de elastik der ikke er opbrugt. Man kan føre, ikke forbrugt beløb, tilbage til kortet, men det er der åbenbart mange der ikke ved. Indtil nu har vi pattet el for 2 euro ud på 3 forskellige stik.

Mens jeg bager prøver Hanne at få kontakt til Haderslevbåden endnu en gang.
Hun får vist kontakt, for hun er længe væk.
Da hun kommer tilbage er hun lettere ophidset. (På den ufede måde)....
Hun fik kontakt til Haderslevbåden, som kunne fortælle, at en lille dansk motorsejler også havde fået lovning på pladsen.
Havnefogeden holder middagslukket, så her er ingen hjælp at hente.
Fruen i motorsejleren er fuldstændig kold over, at vi har haft lovning på den plads siden i går morges.

Jeg får efterhånden Hanne lidt ned på jorden. Det er jo havnefogeden vreden skal rettes mod.

Endelig er bollerne færdige og en liflig duft ( og en dejlig varme) breder sig i den lille båd.

Regnen er nu ophørt og det er meget passende, for Carina og Isabella ankommer om lidt.
Vi står klar til at vinke dem ind på den billige P-plads vi har fundet.
Det er rigtig dejligt at se de to trunter igen.
Vi kører bagagen i barnevognen og Isabella går hele vejen ned til båden. Hold da op hvor skal der holdes godt fat i hende når vi går langs havnen.

Vi får pigerne installeret og Hanne går op for at vise dem legepladsen.
Jeg prøver endnu engang nettet uden for restauranten, men kan ikke få det til at virke.
Pigerne er færdige på den fine legeplads og Hanne går ind for at tale et alvorsord med havnefogeden.
Havnefogeden er helt med på at vi havde ret til pladsen og han har ikke givet tilsagn til andre!
Nu skal vi så vælge om vi vil smide motorsejleren væk eller bruge vores krudt på noget andet.
Vi vælger det sidste. De sejler i morgen formiddag, så må vi se om vi gider flytte der.

Senere går vi alle op i den fine by og ender der hvor Hanne og jeg spiste frokost i går.
Nu er det en anden sød tjener, som taler svensk.
Har fremtryller straks en høj stol.
Isabella er ikke meget for at vente i den høje stol. Hun er hurtig den lille. Hun får besøgt et rejsebureau og køkkenet i restauranten med mormor løbende bagefter.
Vi får hende dog placeret i stolen igen. Tjeneren har opfattet, at der er krudt i hende. Han kommer ilende med tegninger og farveblyanter til den lille. Det hænger måske også sammen med at Isabella netop har knust et glas på brostenene under bordet.

Da vi er færdige med den dejlige mad drysser vi tilbage til havnen og får prinsessen installeret i forkahytten.
Da hun er lagt til at sove hygger vi med snak og kortspil i cockpittet. Meget hyggeligt.


15. juli 2014.

Jeg sover faktisk lige til kl. 07.30.
Jeg lister ud og op på toilettet. Jeg lister tilbage på båden.
Lidt senere åbnes der fra forkøjen og Isabella lister ud og op i mormors køje.
Carina råber om jeg virkelig behøver trampe så hårdt på dækket når jeg skal fra borde.
Helt ærligt.....jeg listede begge veje!

Vi har jo boller fra i går til morgenmad, det har Isabella nu ikke meget tid til, der er jo så mange ting der skal undersøges i båden.

Hanne går i bad og jeg får en fornuftig snak med Isabella i cockpittet. Vi snakker om, at hun skal med ud at sejle nogle dage i næste år og om hvordan morfar skal lære hende at styre båden og at bande som en sømand...(Det sidste hørte Carina ikke).
Jeg er lige oppe for at checke om motorsejleren er sejlet. Det er de lige ved at gøre klar til.
Da Hanne er færdig med badet bliver vi enige om, at vi ikke gider flytte plads alligevel.
Der er lidt langt til toiletter og bad, men det er jo en fin tur langs havnen, så der er jo noget at kigge på.
Mange både forlader havnen nu da det er solskin og dejlig lunt igen.
I båden er der også opbrud. Pigerne tager bilen for at handle og jeg tager cyklen for at udforske omgivelserne.
Jeg vil egentlig bare cykle lidt østpå langs sydkysten, men ender ude ved den næste havn.
Her er meget hyggeligt, men langt ind til byen.
Jeg checken lige netforbindelser- og vupti. Her er det samme net som i Arnis hvor vi oprettede brugernavn til nettet.
Brugernavnet virker også her og forbindelsen er fantastisk.
Jeg sætter mig på en bænk på havnen og får checket post og nyheder.
Senere går jeg op på en restaurant. I bløde møbler, med en kold cola og med udsigt over fjorden bliver bloggen så opdateret.

Da jeg er tilbage efter 10 minutters cykeltur, er pigerne lige ankommet fra byen. 
Vi spiser frokost og hygger i båden.
Carina finder ud af at vores bærbare kan fange nettet herfra hvor vi ligger. Der bliver der brugt lidt tid på.
Pigerne går op til legepladsen og jeg læser i min krimi.

Da pigerne var oppe at handle, købte de ind til pizza. Det har vi ikke prøvet før i ovnen, så det bliver spændende.

Pizzaen bliver ok, så det skal vi nok prøve i ovnen senere.
Vi har en afslappende aften i båden med læsning og kortspil.


16. juli 2014.

Iiiiiii dag er det Isabellas fødselsdag, hurra hurra hurra.......
Den lille guldklump vågner og tager de sædvanlige skridt ud til mormors køje. Jeg er forlængst stået op og har bestemt ikke trampet på dækket.......
Jeg har lovet at hente rundstykker. Vi fandt en bager lige ved siden af politigården i går, jeg cykler derop, men jeg synes nu ikke deres udvalg er imponerende.
Jeg prøver så at finde den danske bager vi har gået forbi, men kan ikke huske hvor den er.
Endelig finder jeg så en helt tredie bager, som har en fint udbud.
Da jeg endelig kommer tilbage til båden er trunterne ved at være godt sultne.
Under morgenmaden pakker Isabelle gaver op. Det er hyggeligt. Vi finder også det gamle yachtflag frem og får det hængt op.

Jeg fik forresten også gave da Carina kom. En lille lækker el-kedel på kun 700 watt. Den har været flittigt i brug. Så kan vi jo spare på gassen og bage mere.

Dagen går med afslapning, legepladsbesøg og ture op i den hyggelige by.
Isabella er, trods sine 2 år, ret modig på legepladsen. Hun får hurtigt en tysk veninde der.


Ved 17 tiden går vi op for at finde et sted at spise fødselsdagsmiddag.
Vi er lige ved at vælge vores vante sted, men her er alt optaget.
Vi går ned gennem gågaden og finder et sted, som ser ok ud.
Det skulle dog vise sig, at maden var meget middelmådig. Øv, vi skulle have valgt det sted vi kender.

Tilbage i båden er der igen dømt hygge, læsning og kortspil.


17. juli 2014.

Vi vågner til en dejlig morgen.
Jeg lister over dækket lidt før kl. 07. Trods det, at jeg næsten ikke rører dækket, vågner Isabella.
Da jeg kommer tilbage får jeg skideballe over mit trampen på dækket!!!

Så er det tid til morfars hjemmebagte morgenbrød. Det skaber glæde.

Det er rigtig fint vejr og shorts og t-shirts findes frem.
Efter morgenbad osv. dovner vi på båden med leg med Isabella, læsning og almindelig afslapning.
Hanne samler vasketøj sammen og går op for at bruge vaskemaskinen. Carina og Isabella går med og får brugt den glimrende legeplads.

Da de er tilbage rejser jeg mig lidt hurtigt fra min position med min bog. Det giver et knæk i ryggen og jeg kan knapt stå op. Hmmm. Vi skal jo videre i morgen.
Jeg får dog kæmpet mig op ved siden af havnekontoret. Jeg skal arbejde lidt og nettet nede på båden er ikke kraftigt nok. Det er fint oppe ved havnekontoret.

Da jeg er tilbage på båden hygger vi med Bella. Hun er ikke helt vild med at skulle have en voksen i hånden når hun er over dæk, men det skal hun altså.

Pigerne går ind til byen for at finde et sted at spise frokost. Jeg plejer min dårlige ryg og får da også lige læst min bog færdig :-)

Pigerne kommer tilbage og vi køber sandwich til frokost på en af restauranterne i havnen.
Stemningen er en smule trykket da Carina og Isabella skal hjem igen her i eftermiddag.
Vi får kørt deres ting op til bilen og får kørt lidt øl og vin tilbage til båden.
Efter farvelkrammene og vinke seancen går vi ned til båden igen.
Øv, her er stille.......Isabellas forsøg på at tale mangler, Carinas selskab mangler. Her er godt nok stille.

Nå. Arbejde skulle jo være så godt for mange ting!
Vi går igang med at bygge båden om igen, får ryddet op og sejlsikret.
Jeg er oppe ved havnekontoret og forsøger at luske mig til en gratis nat i havnen. Den går ikke!
Jeg skulle nok ha' sendt Hanne i stedet for!

Vi aftenhygger i båden. Spiser hvad vi kan finde og går tidligt til køjs.


18. juli 2014.

Vi havde sat vækkeuret til kl. 05.45, men jeg vågnede lidt før.
Vi gør klar til afsejling og forlader stille og roligt havnen kl. 06.05. Det var der vist ikke mange i havnen der opdagede.

Det er en fantastisk morgen på Flensborg Fjord. Vandet er spejlblankt.
Da vi passerer Okseøerne taler vi om, at det er lang tid siden vi har set marsvin.
Få minutter senere har vi et par marsvin om styrbord. Man bliver så glad over at se de små hvaler.

Hanne styrer/overvåger selvstyrer, det meste af vejen ud gennem fjorden.
Vi glider forbi Glucksborg og vores tidligere havn Langballigau.
Der er ikke mange både på vandet, men det er jo også lidt tidligt.

Mens Hanne styrer og holder udkig får jeg sat over til boller og ordnet opvasken fra i går.

Vi passerer Kalkgrund på 3. gang denne sommer og straks efter stryges gæsteflaget.
Ved Kegnæs kommer der en smule vind- imod os selvfølgelig.
Vi sætter dog begge sejl og støtter med motoren.
Efter vi har passeret Pøls Rev er der kommet så meget vind, at vi efter at ha faldt lidt af, kan sejle for sejl alene.
Motoren kørte i 4,5 timer.

Det er pragtfuldt at slippe for motoren. Vi styrer mod Skjoldnæs på en foran for tværs med mellem 4 og 5,5 knob. Godt hjulpet af en medstrøm på 0,5 knob.

Hanne får lige sovet en halv times tid i cockpittet.
Jeg havde lidt hovedpine tidligere på dagen og det er nu gået over i kvalme. Jeg har det faktisk ikke så godt.
Hanne vågner heldigvis og kan tage rattet.
Kort efter hænger jeg ud over rælingen og kaster op som en anden søsyg. Det tror jeg nu ikke jeg var!
Det hjalp at få kastet op. Gad vide hvad det skyldes? Vi har spist den samme mad i Flensburg.
Nå, jeg har det i hvert fald bedre.

Kort før Skjoldnæs kommer vi tættere og tættere på en Halberg Rassy 312. Nu går der kapsejlads i den....
Vi når Skjoldnæs først og så dør vinden helt!
Han har stadig fart i båden, men når ikke helt op til os.
Lige da han når vindhullet, får vi vind igen.
Han kan tydeligt ikke forstå, at vi kan ræse afsted og han ligger stille.
Vi kan se og høre hvordan han trimmer som en gal.
Vi tager begge et krydsben over mod Avernakø, men han giver hurtigt op og smider sejl.
Da vi har kåret os selv som sejrsherrer smider vi også sejlene.
Vi har ca. 7 sekundmeter lige i snuden til Ærøskøbing og vi gider ikke krydse.
Det har været en lang dag på vandet og vi vil gerne i havn inden den bliver fyldt helt op.

Vi anløber marinaen kl. 15.15 og den er stopfyldt. Vi cirkler rundt sammen med 4-5 andre både og leder efter en plads.
Hvis vi skal ligge uden på andre, kan vi lige så godt gøre det i den gamle havn, så der smutter vi over.
Her er der faktisk ikke helt så proppet. Vi finder hurtigt en fin plads uden på en båd med et par ældre herrer fra Gråsten ombord.

Vi ligger dog ikke helt perfekt. Den er nok lidt lille at ligge sig uden på og jeg er lidt bange for at vi kan glide ind i en tysker bag os.
Vi sætter lidt spring og håber det går.
Et andet problem er, at den inderste båd ikke er så høj. Hanne mener bestemt ikke hun kan komme op på kajen, men det går.

Vi går en ganske kort tur på havnen, samt får betalt havnepenge til den flinke havnefoged.
Hans barnebarn hedder Josephine, så han synes vores bådnavn er stavet helt forkert...
Hyggelig fyr og 130 kr. er helt ok for at ligge her.

Det bliver en meget kort tur, da jeg stadig har ondt i ryggen. ØV.

Så sidder vi og slapper af i båden og ser på havnesjow. Der kommer stadig mange både, men alle finder vist en plads. Nogle godt nok i fjerde række.

Vi kæmper os over til netto og køber ind til lidt aftensmad. Vi kan godt mærke det har været en lang og varm dag på vandet.

Da vi kommer tilbage til båden er det noget mere besværligt at komme derned, end det var at komme op.
Det går ikke med de akrobatiske øvelser når vi skal op og ned.
Heldigvis har vi en arla-kasse ombord og den stiller vi på naboens dæk. Så går det bedre. (Arla-kasser og gaffatape bør forefindes på enhver båd!).

I den gamle havn er der lavet nye toilet og badeforhold. Og hvilke forhold? Det er lige så fint som i Tyskland.
I havnen er der gratis effektivt internet. Det er faktisk en fornøjelse, at man ikke behøver bekymre sig om der er wifi, eller om man kører på det tyske net.

Afslapning med tv i båden og relativt tidligt til køjs.


19. juli 2014.

Jeg vågner igen alt for tidligt. LORTERYG.
Nå, Hanne får også øjne og skal straks prøve de nye fine badeforhold.

Herefter er det morgemad i båden og lidt snak med nogle af vores naboer.
Tyskeren bag os skal sejle senere, så vi snupper hans plads.

Vi ligger dog ikke særligt godt. Vi har desværre glemt vores store kuglefender, så vi laver noget Storm P. med vores arlakasse.

Vi går en tur i havnen, over forbi netto og til marinaen. Vi har overvejet at flytte herover, men nej, vi ligger hyggeligere i den gamle havn.
Vi når da også en tur op i byen hvor det er rasende varmt allerede.
Oppe på torvet i den hyggelige by skal der være noget fest af en slags. Der er opstillet telte og opslag beskriver at boderne åbner kl. 11.

Efter at have været retur til båden går vi på torvet igen. Det med boderne må de ha glemt. Vi finder i hvert fald ingen.
I teltet spiller Ole Erlings fætter. Der er ikke mange tilhørere!
Det er rasende varmt og vi opgiver at sætte os i teltet. I stedet sætter vi os i porten til den gamle købmandsgård. Her er skygge og en mild brise. Vi deler en øl fra Rise bryggeri. Meget hyggeligt.

Jeg går tilbage til havnen for at arbejde lidt og Hanne går en tur i netto.
Da hun er tilbage sidder vi og nyder havneshow, der kommer mange både ind.

Efter lidt tid kommer der en Mamba 29 med et par friske Frederikssund gutter ombord.
De lægger sig uden på os og trosserne er knapt på før skipper spørger om han ikke lige skal hente 4 kolde. Det kan da godt så der sidder vi på hver sin båd og snakker.
De friske fyre følges med en Dehler 35, som har fundet en plads længere inde i havnen. Der planlægger de at flytte sig ind senere.

Da de er flyttet kommer der en Bianca 28 fra Svendborg og lægger sig uden på os.

Oppe på torvet har de reklameret med grilltallerken til 70 kr. kl. 18, så det må vi da op og prøve.
Det viser sig, at man skulle ha købt billetter på forhånd. Det havde vi jo så ikke gjort, så vi fik bare en pølse i teltet.

Retur til havnen. Lidt snak med de friske folk fra Frederikssund.
Aftenhygge i båden hvor varmen endelig er aftaget lidt.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar