onsdag den 17. juli 2013

16-20. juli

Vi vågnede tidligt i Vindeby og gjorde klar til den lange tur til Svendborg havn. Vel omkring en halv sømil!

Vi venter lige til der er smuttet nogle både ud fra Svendborg. 
Ved 10 tiden smutter vi ud fra vores plads og tøffer afsted.
I Svendborg finder vi overraskende mange ledige pladser (det er nok også den dyreste havn på Fyn).
Vi finder hurtigt en ledig pæleplads. En tysker er dog også lun på pladsen og tror han kan true os med størrelsen på sin båd. 
I sådan en situation er jeg dog helt kold. Jeg har kurs mod pladsen og tyskeren kommer meget stærkt mod vores styrbord side. Rammer han os, er det en sag for forsikringsselskabet!
Hans trussel bærer ikke frugt. Vi når lige ind på pladsen og verdens bedste gast (Hanne) udfører igen en perfekt tillægning. 
Vi ligger perfekt mellem pæle. Lige der hvor jeg havde planlagt. 

Den store tysker har cirklet lidt i havnen og er ved at sunde sig over nederlaget. Han beslutter nu, at han vil ligge på vores styrbord side. Jeg går op på kajen for at tage imod hans forførtøjninger. 

Hvad der lige går galt, ved jeg ikke helt. Han får med noget besvær agterfortøjningerne om pælene og så bruser han frem mod molen. Både kone og søn råber at han skal stoppe, men han fortsætter. 
Han knalder ind mod betonmolen hvor jeg står. Konen har nået at kaste en forførtøjninger ind til mig. Jeg får fat i fortøjningen, men skal ikke have noget af, at forsøge at holde fra på en 10 tons sejlbåd. 
Han banker ind i en betonklods på molekanten som løfter sig 15 cm. Kone og søn råber stadig og manden ser meget opgivende ud. Nu ryger båden så udad med så stor kraft, at jeg ikke kan holde forførtøjningen, men må slippe. 
Dette råber jeg til konen, som vist ikke er helt skrap til dansk!
I sådan en situation handler det om at glemme alt om båd og sørge for ikke selv at komme til skade. 
I mellemtiden er Hanne kommet til på vores dæk og holder dygtigt tyskeren fra vores båd uden selv at få arme eller ben i klemme. 
Da tyskeren har fået rodet agterfortøjningerne ud prøver han igen og jeg tager mod begge forførtøjninger. Denne gang standser han da det bliver sagt til ham. 

Pyhhhhh. Så kom der da lige drama i den lille havn. En stille og rolig tillægning blev til et større drama. 

Jeg tror han har fået viklet en agterfortøjning om sit gashåndtag. Da fortøjningen så er blevet strakt har båden givet gas fremad.
Det har jeg selv prøvet- og det er ikke sjovt!

Så får vi lige slappet lidt af og går op for at betale havnepenge. 
Hanne går på shopping i byen og køber samtidigt togbilletter til Odense. 
Da Hanne er tilbage på båden sidder vi og nyder trafikken af nytilkomne både. 

Mange både kommer ind i inderhavnen, men vender rundt og sejler ud igen. Det forstår vi ikke. Der er mange gode pladser ledige. 

Så kommer der et ungt par i en grim Jeanneu båd fra Korsør. 
De ligger sig ved vores venstre side, men ligger sig langskibs og blokerer dermed for 4-5 både der kunne ligge langs med os!
Man undres!

Så kommer der en Cruiser 32 ind i havnen. Han sejler lige efter vores smag, helt stille og roligt. 
Han ser ud til at være alene på båden. 
Da han får vendt rundt inderst i bassinet får jeg øjenkontakt med ham og peger langs vores bagbords side. 
Han sejler helt stille op til pælen, lægger en fortøjningen på og sejler lidt fremad. 
Hanne holder fra på vores båd og jeg tager hans forfortøjninger. 
Så enkelt kan en havnemanøvre udføres. Elegant. 
Han kan lige akkurat ligge mellem os og den underligt parkerede Korsørbåd. 

Han er en flink fyr fra Ålborg. Hans kone støder til i dag- og det er han vist glad for. 
Vi sidder i bådene og snakker lidt. Da han har betalt havnepenge er han sikker på han også har købt en andel af havnen med de priser. 
Det er uanstændigt med de havnepriser Svendborg. 

Sammen med vores Ålborgven ser vi flere både komme ind. 
Der kommer en stor Halberg Rassy 53 ind som cirkler et par gange. 
Han lægger an til landing ved siden af os, men pladsen er jo spærret af den 30 fods Korsørbåd. 
Så er der jo kun en vej..... at lægge sig uden på!
Ham i Korsørbåden kunne ha' fået havnens bedste plads, men er nu endt med en monsterstor båd udenpå!

Nå, vi kan jo ikke sidde her hele dagen!
Vi tager toget til Odense, til Isabellas fødselsdag. 
Det er hyggeligt at køre med toget, det er længe siden vi har prøvet det. 
Fra banegården og til Carinas lejlighed er der flere hundrede meter, så vi tager en taxa!
Vi har jo også en stor taske med vasketøj med. Smart at tage til 1 års fødselsdag og så lige få vasket et par maskiner tøj. 

Det blev en hyggelig eftermiddag i Odense med fejring af den dejlige Isabella. Tænk....er der allerede gået et år!
Carinas overdådige kagebord vil sent blive glemt og vi nærmest triller rundt. 
Vi får et lift tilbage til Svendborg af Carinas veninde og bliver kørt helt til skibet. Fornemt. 

Ham fra Ålborg har fået konen om bord, så han er glad. 

Vi springer aftensmaden over, efter alle de boller og lagkager hos Carina.  

Efter er kærestegåtur på havnen ender vi med kaffe i cockpittet. 
Vi sidder resten af aftenen og sludrer med Ålborgfolkene. Meget hyggeligt. Vi har fælles bekendte fra skonnerten Martha. 
Kl. sent er det godnat. Vi vil tidligt afsted i morgen. Vi tager nok til Ærøskøbing. Vores naboer tager også dertil. 


17. juli. 

Jeg vågner som sædvanligt tidligt og en halv time efter kimer Hannes vækkeur. 
Vi er effektive og får overstået kaffedrikning, bad og klargøring til sejlads lynhurtigt. 
Faktisk så hurtigt, at vi må trække den lidt, da vores søde naboer fra Ålborg ville stå op og sige farvel til os kl. 08.
Vi lader forfortøjningerne gå og holder fast i vores naboer. Vi trækker os ud til agterfortøjningen, som jeg lige skal arbejde lidt med , da tyskernes fortøjningen ligger over vores. 
Først her starter vi motor og glider væk i tomgang. Vi vinker farvel til Ålborg folkene. Vi ses nok ikke igen, da vi måske tager til Søby eller Sønderborg i stedet for. Nu må vi se om vejr og vind vil. 

Der er høj sol da vi forlader Svendborg kl.  08. 
Vi må knibe os selv i armen. Hold da op hvor er her smukt. 
Vi sætter straks et storsejl i modvinden og drøner igennem sundet for nedstrøm. 
Modstrømmen starter ved 9 tiden, så det er med at komme afsted. 

Efter broen spiser vi morgenmad mens bøjerne og de dyre villaer suser forbi os. 
Vi går helt op til Rantzausminde for bedre at kunne holde Højesteneløbet op. 
Vi slukker motor og sætter en ikke helt udrullet genua. 
Nu tager vinden til!
Vi går på hård bidevind gennem løbet. 
Vinden er 11-13 sekundmeter. 
Det er ikke det værste, men den er vildt ukonstant i både styrke og retning. 

I sådan en vind og sø er Hanne ikke så meget for at styre, så jeg kæmper med rattet, andre sejlbåde, sejltrim og modsejlende færger gennem løbet. 
Søerne vasker ind over dækket og der er ikke så meget lystsejlads over det her!

Vi er lidt i tvivl om hvor vi skal sejle hen. 
Ærøskøbing vil give lidt slæk på skøderne og give en fin sejlads. 
Søby vil give en kortere sejlads videre mod Sønderborg, men vi får kryds dertil. 
Direkte til Sønderborg er udelukket, da jeg ikke kan stå og styre i denne vind og sø i op til 8 timer. 

Vi bliver enige om lige at se tiden an til vi kommer syd for Drejø. 

Syd for Drejø ligger vinden konstant omkring 13 sekundmeter, men der er længere mellem søerne, så det er en fed sejlads. 
Vi beslutter at sejle til Søby, en sejlads der vil kræve et par kryds. 
Vi damper afsted med 6 knob og Hanne prøver at styre.
Det er vigtigt at Hanne kan styre hvis jeg skal have et hvil eller på toilettet. 
Jeg sidder i cockpittet og forklare Hanne om hvornår hun skal falde af for at samle fart op og om hvordan hun skal skære op i pustene. 
Det forstår hun selvfølgelig lynhurtigt. 

Jeg går om læ for at give Hanne ro til at finde sin rytme ved rattet. 
Hvad er nu det? Jeg kan efter få minutter mærke at farten daler. 
Kan Hanne ikke styre ordentligt?
Jeg må op igen. 
Jo, hun styrer fint, men vinden løjer lidt. 
Hmmmmm. Har vi mon en ny situation?
Vi sidder begge og stirrer på vindmåleren mens Hanne styrer gennem de høje søer.

Jo, det ser ud til vinden finder et leje mellem 7 og 9 sekundmeter. 
Ipad'en konsulteres og vejrudsigten lover nu også vind på det her niveau. 

Hanne bekæmper søerne og jeg checker kort og vejrudsigter. 
Vi drøfter hvilke muligheder vi har og bliver enige om, at det hedder Sønderborg i stedet for Søby. 

Vi går rimelig tæt på Ærø og vender så mod Avernakø. 
Her er så smukt. Øerne ligger badet i formiddagssolen og der er vildt mange både på vandet. 
Vi sejler 6 knob på siden i store søer ;-)
Dette bliver en dag vi aldrig glemmer!

Vi tog et par tyske skalpe på vores krydsben. Specielt en tysk Bavaria 50 +, som vi tog over et par krydsben luner godt......

Efter et par lange krydsben kan vi lige holde Skjoldnæs op. 
Vi stryger forbi fyret og slækker lidt ud mod det sydlige Als. 

Nu løjer vinden til 6-7 sekundmeter, men vi har er fin sejlads. Omend lidt rullende. 

Jeg får flere pauser i Lillebælt. Jeg kan godt mærke jeg har siddet i solen i mange timer. Så Hanne får flere styretjanser. 

Da vi runder det sydøstlige hjørne af Als falder vinden til 4-5 sekundmeter. 
Vi skærer op for at gå mod Sønderborg og efter kort tid sejler vi bidevind i 11 sekundmeter!
Hold da op nogle mærkelige vindforhold. 
Da vi høvler afsted ud for Kegnæs drejer vinden pludselig 30-40 grader ( i den forkerte retning ) og vi er nu på vej til Tyskland. 

Vi tager en hurtig beslutning og smider kludene (sejlene), starter motor og tøffer det sidste stykke mod Sønderborg. 

Her er ubeskriveligt smukt.
Masser af både på vandet, klinterne på Als, Høruphav og den tyske kyst. Her er pragtfuldt. 
Dybbøl mølle leder os ind mod havnen. 

Vi glider roligt ind i havnen mod den bro jeg på forhånd havde udset og der var et par ledige pladser. 
Efter en havnemanøvre i medvind (som selvfølgelig var helt perfekt) ligger vi nu fint og godt i havnen for de næste dage. 

I havnen er der noget så sjældent som en havnefoged vi kan tale med. Dejligt med lidt personlig betjening. Han agerer også turistbureau og giver os et par fif. 

Vi får kigget på forholdene i land og nyder aftenen i båden. 

På et tidspunkt vil jeg lige hvile mig et stykke tid i cockpittet.
Jeg har så lige glemt at ipad'en står i spænd mellem en skødeskinne og træværket i båden og jeg ligger mig på den!
Nu ser skærmen vældig fin ud med nogle lange brud fra det ene hjørne. Derudover er den nederste trediedel af skærmen helt sort. 
Møg. 

Jeg forsøger mig lidt med "det var alligevel en lorte iPad", men kan godt høre det ikke lyder helt rigtigt. 
Så dette blogindlæg er skrevet på iPhone.

Vi går til køjs og forsøger at glemme alt om min elskede.....altså iPad'en. 


18. juli 2013

Vi vågner til det dejligste vejr. Sol og svag vind. 
Jeg sover endda til kl. 8. 
Mens Hanne er i bad ordner jeg morgenbord i cockpittet. 
I ventetiden fik jeg også googlet på "rep af iPad", men der er desværre intet værkstedet i Sønderborg. 
Normalt gør vi ikke meget ud af morgenmaden, men i dag står den på rundstykker fra kiosken, blødkogte æg, juice osv. 
Dejligt. Vi sidder og nyder maden og det dejlige vejr. 
Efter morgenmaden bliver jeg lidt rastløs og vil gerne op i byen. Vi får cyklerne op og får dem pumpet med en lånt pumpe fra havnefogeden.

Vi cykler ad stien langs vandet og cykler nærmest gennem Sønderborg slot. Det må man nok ikke, men vi er jo dumme turister!
Ved havnen venter vi lidt og skal lige se broen åbne kl. 10.30.
Der er vildt mange lystbåde der skal igennem broen. 
Et flot syn. 
Vi cykler en tur op i byen. Den er bygget på et bjerg!
Jeg trækker opad i solidaritet med Hanne...!

Tilfældigvis kommer vi forbi en biks med iPhone rep.
Vi taler med indehaveren, som er af arabisk afstamning.
Han fortæller, at der er to muligheder, enten en ny skærm til 1300, eller en skærm og noget mere til kr 2000.
Han fortæller levende om egnen og da han fortæller om naturen ved Rinkenæs har han næsten blanke øjne. 

Vi forlader den flinke fyr og trækker gennem gågaden. Vi havde aldrig troet at Sønderborg var så flot. Her er vildt hyggeligt. 
Sønderborg. 

Vi triller ned til havnen og køber en sodavand ved kajkanten. 
Nu åbner broen igen og vi kan følge de mange både der skal igennem. 

Herefter skilles vi. Hanne skal lufte shoppinggenet og dankortet og jeg skal tilbage til båden efter iPad'en. 
Det er en varm tur trods shorts og sandaler. Det er blevet sommer igen. 
Tilbage i forretningen i Jernbanegade får jeg selvfølgelig at vide, at det er den dyre rep. til 2000 kr. - og måske lidt mere!!

Jeg cykler lidt rundt i den kønne by og kommer bla. forbi en Argentinsk restaurant, som ser spændende ud.

Da jeg er tilbage på båden kommer Hanne lidt senere.
Hun har også været forbi den Argentinske restaurant, så den må vi prøve i aften.

Vi får frokost og stener lidt, men jeg har lyst til at der skal ske lidt, så vi cykler til Sønderborg slot.

Det var ærligt talt lidt af en skuffelse, eller også var vores forventninger bare ikke sat rigtigt op!
Der var en smule om 1864 og om genforeningen i 1920, som vi kunne blive lidt klogere af, men ellers var det nu en tynd kop the.

Vi kom ud i varmen igen og tog til båden for at gøre os klar til restaurantbesøg om aftenen.

Op på jernhestene igen og cykle den skønne tur langs vandet, slottet og den gamle havn.
Restauranten ligger på en lidt vindomsust hjørne, så trods varmen, vælger vi at sidde inde.
Efter få minutter kommer der et ungt par og sætter sig bag os.

Vi får bestilt en stor bøf og kommer lidt senere til at snakke om, at tjeneren slet ikke spurgte hvordan bøffen skulle steges. Hanne går ud og finder hende. Da Hanne siger til hende, at den ene skal være medium og den anden well, sætter hun et forvirret ansigt op, som om hun aldrig har hørt det før!

Vi får vores mad og jeg håber bestemt ikke det er standarden for Argentinsk kød!
Vi sidder og kæmper os igennem maden og kommer efterhånden i snak med det unge par. De er fra Skanderborg og er vældigt søde.
De har samme oplevelse af maden, som vi har, men ingen af os gider rigtigt at klage over det.
Vi må opgive, at tygge os igennem det sidste af bøffen og forlader restauranten samtidigt med Skanderborgfolkene. Vi var iøvrigt de eneste spisende gæster.

Vi havde overvejet en is på havnen, men vi sprang over og cyklede hjemad i stedet for.
Det var en dejlig aften i båden, nu var temperaturen kommet lidt ned.


19. juli 2013

Vi vågnede til en del blæsevejr, men det havde vi også regnet med.
Efter morgenmaden måtte jeg straks på cyklen for at finde ud af om ipad'en var færdig.
Det var den desværre ikke. Noget med en ramme der skal rettes op, men sidst på eftermiddagen bør den være færdig!

Jeg slentrer gennem byen og finder busstationen.
Vi har tænkt os at tage til Dybbøl med bus i dag, senere blev vi dog enige om ikke at tage derop i den stride blæst. Men nu ved jeg da hvornår bussen kører, hvis vi alligevel ombestemmer os.

Jeg finder en meget nem rute ned mod marinaen. Den går delvist igennem et rigmandskvarter. Jeg får lige handlet lidt i netto på vejen.

Tilbage på båden bliver vi enige om at Dybbøl må vente til en anden gang, vi gider ikke stå oppe på banken i denne blæst.

Lidt senere bliver jeg lidt rastløs, der må ske noget igen.
Mens Hanne ordner forskellige ting i båden, cykler jeg en tur.
Først den vante tur forbi slottet og den gamle havn. Derefter over Christian d. X's bro.
På den anden side af sundet er der også hyggeligt. Ved havnen er der et lille fiskermiljø. Jeg taler med nogle sejlere der ligger der, kan være man skulle prøve det næste gang.
Efter en lille rundtur cykler jeg tilbage til Hanne igen.

I båden sidder jeg og læser lidt om Sønderborg og falder over www.byenshavn.dk
Det er godt nok spændende og visionært. Det bliver spændende at se når projektet er helt udført.
Vi så faktisk noget af starten på projektet, da vi cyklede i går.

Ved 15 tiden cykler vi igen op i byen for at spørge til ipad'en.
YES fars lille baby er klar. Det bliver dog lidt dyrere, da jeg samtidigt får en nyt fint orange cover.

Vi trisser igen lidt rundt i byen og får handlet lidt mere.
Tilbage på båden begynder vi at gøre sejlklar til i morgen.
Det er et bøvl at pakke cyklerne ned, men til gengæld rigtig dejligt, at have dem når vi kommer i land.
Resten af dagen hygger vi os i båden.


20. juli 2013

Dejlig morgen og vinden har lagt sig.
Vi har planlagt, at sejle under broen kl. 08.30, men vi er så hurtige med bad, indkøb af morgenbrød og afregning med havnen, at vi beslutter at prøve kl. 08 i stedet for.

Vi får lige 5 minutters ventetid inden broen åbner for os.
Vi er ca. 10 både der skal igennem. Det er bare så flot her i Alssund.
Da vi kommer under den nye bro skifter det karakter. Vi nyder den smukke natur i fuld sol.
Vi sejler med omkring 4 knob, men da vi skal spise morgenmad gasser vi ned til 2,5 knob. Vi skal jo have det hele med.

Vi går tæt på Hardeshøj og får lige hilst på den lille færge "Bitten Clausen".
Så drejer vi ind mod Dyvig. Selvstyreren er taget fra og Hanne står ved rattet.
Jeg må knibe mig selv i armen. Det er der her jeg har drømt om så mange gange. At vise Hanne denne fantastiske indsejling til et unikt stykke natur i Danmark.

Som sædvanligt kan man først se indsejlingen meget tæt på. Vi er eneste båd lige nu, så vi tager gassen af, så vi kan få det hele med.
Det er fantastisk at sejle gennem det smalle løb, her kan man næsten klappe køerne på begge sider når man sejler igennem.
Efter løbet åbner der sig en lagune. Vi sejler lidt længere ind, forbi indsejlingen til Mjels vig og længere ind i lagunen.

Der er 2 havne og vi har ikke på forhånd udset os en favorithavn.
Først sejler vi over til det smukke badehotel. Der er pladser her, men de er lidt inde bagved. Vi. Vil gerne ligge ude hvor vi kan se noget mere.
Så sejler vi over til bådeklubben og finder straks en rigtig god plads.
Udsigten til Dyvig Badehotel.

Som jeg havde lovet Hanne, er her et helt andet klima. Vi har 30 grader da vi har lagt til kl. 11.

Straks må vi op og checke forholdene ud. Her er kommet en " havnebrugsen" siden jeg har været her sidst.
Den har lukket nu, så vi går i stedet over til det smukke badehotel. En lille fin tur trods varmen.
Havnen ved badehotellet er også rigtig fin. Selve badehotellets madpriser passer måske ikke så godt til et par fattige sejlere.
Vi går tilbage og køber kartofler, jordbær og kirsebær ved en lille bod på vejen.

Tilbage på båden og hygge med indkøbene i varmen.
Nu er det for alvor begyndt at vælte ind med lystbåde. Specielt tyskere.
Hvis nogen skulle få den ide at overtage Tyskland, vil det være et godt tidspunkt nu. Der er ingen hjemme! De sejler alle rundt her!

Der er så mange forskellige måder at komme i havn på og mange måder, at håndtere bådene på.
Nogle sejler vildt stærkt ind i havnen og skaber farlige situationer for sig selv og andre.
Andre igen bruger deres bovpropeller overdrevet meget. De indkasserer alle et surt blik fra mig, samtidigt med jeg mumler "så lær dog at sejle i stedet for, for pokker"
Jeg tror mange sejlere er ret nervøse for at skulle i havn, så de skaber let nogle helt unødvendige situationer.
Mange sejler også ud igen, de kan tilsyneladende ikke finde pladser.
Jeg ved ikke hvad de forventer! Her er masser af pladser, man kan blot ikke forvente at få hele havnen for sig selv.

Da flere er sejlet ud igen kommer der en stor Halberg Rassy og sejler stille og roligt ind på en plads 2 pladser fra vores.
Vi hører ham knapt. Ingen brug af bovpropel, ingen kraftige bak på motoren.
Bare stille og roligt ind på en perfekt plads.
Sådan kan det gøres.

Vi går en lille tur i området og jeg viser Hanne en lille udsigtsplads. Her kan man se ud over det meste af bugten og begge havne.

Det her bør alle opleve. Her er så ubeskriveligt smukt med alle bådene og badehotellet som kulisse i baggrunden.

Da vi om aftenen sidder i cockpittet bliver der pludselig råbt "kan I så komme væk, det er vores plads" fra en gummibåd.
Det er Steen og Merete der lige kommer forbi. De ligger opankret uden for indsejlingen, men vil i morgen ind og ha' en plads ved badehotellet.
De kommer ombord og vi hygger et par timer. Da det er ved at være mørkt må de hellere komme tilbage og få sat noget ankerlys.
Hyggeligt med besøg fra vandsiden. 

Jeg har svært ved at få mig lagt. Dels pga varmen, men også fordi jeg er så lykkelig over, at det lykkedes mig at få vist Hanne dette sted- og så i sådan et lækkert vejr.

Lars

Ingen kommentarer:

Send en kommentar