lørdag den 6. juli 2013

4.-9. Juli



Så blev det endelig sommerferie.
4. juli- og vi har endnu ikke haft sejlene oppe!!

Men nu ser det gode vejr ud til at komme.
Torsdag morgen sejlede jeg afsted med 4 drenge. Hanne har lige en nattevagt mere inden hun støder til.
Vi har meget lidt vind, så vi går for motor mod Lillebælt.
Undervejs ser vi både marsvin og sæler, så alt er som det skal være.
Som planlagt, har vi medstrøm på et par knob gennem bæltet. Efter den gamle bro sætter vi sejl (nå, det er sådan de ser ud), men vinden holder ikke længe, så motoren må holde for det sidste stykke mod Assens.
Så et par sømil før Assens sender den spritnye motor pludselig massiv hvid røg ud. For fanden da også.
Motoren bliver straks slukket. Hvad sker der lige? Ingen alarmer eller advarsler er der kommet.
Efter lidt tid prøver jeg at starte igen, men den siger meget mærkeligt under forsøget. Lyder nærmest som om der ikke er strøm på!

Vi sejler ind i havnen for sejl. Her er kun en lille smule vind, så det går meget langsomt. Heldigvis er der god plads i havnen til sejlmanøvrene.
Vi udser os lynhurtigt en plads, men mistimer sejlnedtagningen et par gange.
3. gang kommer vi dog på plads med venlige medsejleres hjælp.

Kors hvor er jeg bombet. Dels over så mange timer på et lille areal med 4 16 årige drenge. Kors hvor de larmer, de hører åbenbart dårligt alle 4. Alt skal råbes til hinanden. Dels er jeg helt udkørt ved tanken om at jeg skal ringe til Hanne og fortælle at ferien er ødelagt på 1. dag. Akkurat som det skete sidste år.
Drengene forsvinder op i byen. Martin fornemmede vist, at jeg lige skulle have et par timer alene.

"Joker du" spørger Hanne i telefonen. "Hanne, jeg vil aldrig joke om den nye motor" svarer jeg. Nej, det kan hun alligevel godt se.
Det er bare så træls det her og jeg lover at holde hende orienteret om hvad der sker.

Så Lars, nu tager vi lige den konstruktive hat på.......
Hvad gør vi nu? Skal jeg gribe fat i en lokal bådpusher, skal jeg ringe til Bladt Diesel, skal jeg ringe til ham der har smidt motoren i....
Valget falder på det sidste. Han bliver noget mundlam og er parat til at smide hvad han har i hænderne for at køre til Assens.
Først prøver vi dog lige nogle forskellige ting.
Under motoren ligger der 2 dl. olie og jeg kan ikke se hvor det kommer fra!
Kølervæske ser fornuftigt ud og der er ikke vand i olien. Så det er da ok.
Min nabo i havnen er fra Faaborg og har under hele seancen ydet moralsk bistand.
Da jeg skal til at starte motoren sidder jeg og snakker lidt med ham. Jeg er ikke så vild med at starte den igen, men han siger, at nu skal det altså være.
Nøglen drejes........motoren starter uden nogen som helst mislyd!
Den oser lidt hvidt lige i starten og smider en del olie ud i vandet (hvor dælen mon det kommer fra).
"Hold da op hvor lyder den maskine godt. Sikken en motorgang den har" siger den flinke nabo.

Ringer til mekanikeren igen og vi beslutter os for han ikke behøver komme til Assens og at vi prøver at sejle videre i morgen.
Jeg får orienteret Hanne og begynder efterhånden at falde lidt ned.
Drengene ser jeg ikke meget til, jeg kan dog høre dem af og til!

Selv om de larmer og fylder meget har det jo været en fornøjelse at have dem med ombord. Det er første gang Frederik sejlede. Synd det ikke var lidt bedre vejr. Det hele er nu kønnere i solskin.
Da vi skulle ind for sejl, var det en fornøjelse at se hvordan Magnus og Martin trådte i karakter.
Fuldstændig ro i båden og korte og præcise kommandoer. Ingen panik overhovedet.
Som Magnus sagde: " Nu prøvede vi det jo også sidste år på den første feriedag"!!!!


5. juli 2013

Drengene blev vækket. Alt for tidligt efter deres smag.
Vi stod op til en fin dag med sol fra morgenstunden. Dejligt.
Hanne og Carina skulle komme for at bytte drengene ud med Hanne. Det var hyggeligt da de kom og Carina blev på båden lidt tid, da drengene prøvede fiskelykken.

Kl. 11.30 sejlede Hanne og jeg ud af havnen med destination Haderslev.
Vinden skulle være 6-8 sekundmeter lige i snuden, så vi besluttede at tage turen for motor, dog kun med 1800 omdrejninger og klar til at sætte sejl hvis nu skidtet gik ud.

Efter Bogø friskede det noget op. Vi sejlede i modstrøm og ret store bølger. Det gik ikke stærkt.
Nord for Årø fik vi da luft, over 15 sekundmeter og flere både omkring os fik travlt med at bjærge sejl.
Det første stykke i Haderslev Fjord blev en noget rodet sejlads med store bølger lige i snuden.
Hanne, som aldrig har sejlet her før, nød turen. Ja, det gjorde jeg da bestemt også.
Vi var enige om, at den landskabsarkitekt der har udtænkt dette scenarie, har haft en ualmindelig heldig hånd.
Den inderste del af fjorden er noget anderledes landskabsmæssigt, men absolut også meget smuk, her var vi efterhånden også sluppet af med de store bølger.
Ved havnen gjorde vi klar til at lægge os ind ved HSF.
Vi var så optaget af havnemanøvren, at vi slet ikke fik kigget på ekkoloddet imens.
Aldrig har vi haft så lidt vand under kølen før. Tror faktisk vi rammer bunden, men det er bare blødt mudder.
Stor var overraskelsen da Hanne straks spottede, at vores genboer hjemme fra gaden lå 2 pladser fra vores.
Ole og Inge synes også det var hyggeligt, at vi kom på besøg.
Rene som ligger ved siden af i en Blue Dane 32 fortalte, at han har prøvet at blive slæbt ud herfra pga. vanddybden. Havneplanen siger 2,5 meters dybde, men det er vist inklusiv både skat og moms. Der er bestemt ikke så dybt her.
Det skal blive spændende om vi kan komme herfra igen!

Efter lidt snak med Ole og Inge, ville jeg kigge til motoren. Den har kørt perfekt på hele turen og jeg ville lige åbne til den og give den et taknemlighedskys.
FOR FANDEN da også. Nu lå der 2 dl kølervæske under motoren!!
Nu er humøret altså under nulpunktet. En spritny motor og så disse problemer!
Der ligger nu også havvand lige foran vuggen, som motoren ligger i. Hvad sker der her. Det er altså skidt med havvand inde i en båd.
Jeg duppede 20 liter vand op. For pokker da også.........

Nå, jeg fik lukket til jernklumpen igen. Resten må vente til i morgen.
Aftensmaden blev indtaget i båden, trods det gode vejr.
Vi var ret bombede. Jeg på grund af den forb...... motor og Hanne fordi hun jo lige var kommet fra en nattevagt om morgenen og ikke havde sovet. Joo, hun er sej den gamle.

Da Hanne skulle til køjs inviterede Ole mig over til en forklaringsøl. "Nu fortæller du lige alt om hvad der er sket med den motor".
Ole lytter og får mig lidt ned igen. Dejligt.
Da jeg kommer tilbage er Hanne for længst endt i drømmeland. Jeg nusser lidt rundt og til sidst ned til hende i forkøjen.


6. Juli
Jeg vågnede som sædvanligt tidligt og liste ud for at lave kaffe.
Sikken et dejligt vejr at stå op til. Svag vind og den længe ventede sol. Jeg sidder bare i cockpittet med min kaffe og nyder at se havnen vågne.


Så står Hanne op og vi nusser lidt rundt med morgenmad og bad. Alle på havnen taler om det dejlige vejr.
Så skal vi op og kigge i Haderslev. Hold da op her er mange mennesker. Det virker som om folk virkelig har trængt til en ordentlig sommerdag.
Der er jazz på lille torv og kø ved isforretningerne.
Der er udsalg i hele byen og vi får da også købt en rygsæk, så vi kan slæbe indkøb ned til båden, samt en fødselsdagsgave til Isabella.
Så ved frokosttid faldt vi lige over cafe LMNT.
Vi pik tapas og en øl mens vi hørte jazzmusik fra det nærliggende torv.
Det var meget lækker mad og en hyggelig stemning.
Så stod den lige  en tur i Rema. Tasken vi havde købt skulle jo fyldes for første gang :-)

Tilbage på båden stenede vi lidt. Jeg skulle lige samle kræfter før der skulle kigges til jernklumpen igen.
Inden da havde jeg fået nogle råd fra mekanikeren over telefonen.
Ole udlånte beredvilligt værktøj, de er kendt for at medbringe alt.
Ved et nærmere studie af motoren kunne jeg nu se hvor kølervæsken og en smule olie var kommet fra.
Kølervæsken var heldigvis bare fra en overløbsslange. Der har nok været lidt for meget kølervæske på.
Nu kunne jeg også se, at der på alle boltene der holder bundkarret, sidder oliedråber.
Med Oles værktøj fik jeg spændt de bolte jeg kunne nå, de bagerste er ikke til at komme til medmindre motoren tages ud igen...!
Jeg har også fået spændt alle spændebåndene efter, samt de fleste andre bolte jeg kunne nå!
Altså. For pokker. En spritny motor hvor bundkarret ikke er spændt ordentligt fast. Hvordan mon der så ser ud inde i motoren?

Vi inviterede os selv over til Ole og Inge, medbringende en flaske rosevin og lidt snacks. Hyggeligt.
Om aftenen grillede vi alle og Ole uddelte grillråd. Jeg lærte f.eks. hvorfor man altid skal have en dåseøl med når man griller. Se, det var jo nyttig viden....

Efter aftensmaden gik Hanne og jeg en tur på nordhavnen. Rigtig hyggelig aften.


Søndag d. 7. juli 2013.
Selv Hanne vågnede tidligt. 
Inge tilbød at tage morgenbrød med til os, så det var jo nemt.
Efter Hannes bad besluttede vi, at vi lige så godt kunne sejle. Det var kanon vejr med høj sol og næsten ingen dug.
Kl. 08.30 sejlede vi ud af havnen......det vil sige, vi slæbte os ud gennem det grønne mudder. Der måtte noget tryk på motoren før vi kunne komme fra pladsen. Vi fik sagt farvel til Ole og Inge og trissede ud på den stille fjord.
Rundstykker og kaffe blev indtaget i cockpittet til synet af den betagende natur. Her er altså vildt smukt.

Haderslev Fjord en stille morgen.

Efter halvanden time kom vi til udmundingen af fjorden og håbede vi kunne sætte sejl, men nej!
Vi gled stille gennem Årøsund og håbede vi så kunne sætte sejl syd for Årø, men nej!
Et stykke ud i Lillebælt prøvede vi dog at sætte sejl, men efter en halv times tid med en fart på 1,8 til 0,8 knob gav vi op og startede motor igen.
Apropos motor.........Jeg har gjort noget smart tror jeg! Jeg lod værktøjskassen stå fremme på køjen da vi sejlede fra Haderslev. Vi får nok ikke brug for den når den står fremme!

Inden vi startede motor igen, var jeg lige nede og søbe lidt havvand op igen! Jeg skal virkelig tage mig sammen for ikke at blive nedtrykt over det her.
Da jeg lå derned ved jernklumpen fandt jeg en ny teori til hvor vandet kan komme ind. Jeg skal lige tænke lidt mere og sove mig mod til inden jeg skal ned gennem kistebænken til jerndyret med alt for lidt plads omkring.

Vi sejlede videre for motor. Her er virkelig varmt ( men vi klager ikke). Hanne fik taget sol på fordækket mens selvstyreren klarer det grove arbejde.
Det er vildt godt marsvinespejdevejr, men vi ser ikke en eneste! Holder de små hvaler mon fri om søndagen?

Da vi nærmer os Lyø bliver det bare varmere og varmere. Vi begynder at styre på skift ca. 15 minutter ad gangen, mens den anden sidder i skyggen fra storsejlet og drikker vand.
Nu er det altså tæt på jeg klager over varmen.
Vi sidder bare og er betaget over den smukke natur. Jeg glæder mig vildt over at være i det sydfynske igen.
Hanne styrer os vel fri af Lyø rev og vi tøffer mod havnen sammen med mange andre både.
Selv om havnen er blevet udvidet er der godt fyldt op. Mange ligger også for anker i bugten uden for havnen.
En venlig indfødt råbte os dog an og vi fik en fin plads kl 15.15.

Da vi havde lagt til, kom der en lille båd fra Kolding, som også søgte plads. Vi trak lidt til den ene side, så han kunne klemme sig ind ved siden af os.
Sød mand med et meget talende barn på 9 år, men åbenbart helt uforberedt på at skulle i havn. De havde hverken fendere eller fortøjninger klar, så vi hjalp dem sammen med en svensker.
Så fik vi hurtigt skabt noget skygge i cockpittet og satte os med et glas koldt rosevin for at skåle på den dejlige sejlads, den dejlige dag, samt endnu en perfekt havnemanøvre.

Herefter stenede vi lidt og jeg kom lige til at sove et par timer. Hanne fik mig til live igen og efter lidt hurtig aftensmad gik vi en tur på øen.
Her er bare så skønt. Vi gik rundt og nød husene, gadekærene og kirken.

Aftentur på Lyø.

I morgen må vi have cyklerne frem fra gemmerne. Så skal vi rundt på øen og se klokkestenen og den nye cafe.
Lige nu er kl. 22.40. Vi har hygget med kaffe og bailey i cockpittet. Nu er den luft kommet, som vi har sukket efter hele dagen!  8 sekundmeter fra vest. Det ville vi gerne have haft lidt tidligere.
Her er dejligt i udestuen og vi har udsigt over hele havnen.
Nu er Hanne smuttet ned på køjen. Jeg tror ligger jeg smutter med.........

Lars



Mandag den 8. Juli
Vi vågner til endnu en pragtfuld dag på Lyø. Tidligt fra morgenstunden er der stor aktivitet i havnen. 
Der er vind at sejle på, ca. 8-10 sekundmeter. 
Vi har valgt at bruge formiddagen på at cykle en tur rundt på øen, og derefter sejler vi til Fåborg. Så vi hygger med morgenkaffe og nyder den dejlige aktivitet i havnen.
Lars bruger dog lige en halv time på at fjerne vand fra båden. Øv øv det er nu lidt surt, men vi håber det snart ordner sig.
Ca. klokken 10.30 er cyklerne klar..Vi besøger først den lille lokale købmand i Lyø by. Men allerede på vej OP til byen må undertegnede trække op ad en lille bakke. Puha heldigvis giver Lars is.
Så går turen videre til Klokkestenen. En fantastisk flot natur. Der er en meget flot udsigt fra punktet hvor stenen står. På turen til klokkestenen er der igen bakker jeg må trække op ad.

Klokkestenen på Lyø og en træt cyklist....

Jeg konstaterer nu at konditionen er i bund og den romaskine vi købte for et år siden, nu må frem..og den skal også i brug... 
Vi cykler tilbage til byen, hvor vi også lige må have et glas marmelade af det lokale "Brægebær" det glæder vi os til at smage.
Vi cykler til vandet, hvor vi nyder en kold forfriskning ( sodavand)
Vel tilbage i båden, nyder vi en let frokost. Vi får gjort klar til en sejlturen til Fåborg. Vinden har lagt sig lidt, men vi skal sejle for sejl. Vi glæder os begge til turen.
Klokken 13.35 sejler vi fra Lyø. Vi sætter forsejl med det samme og motoren bliver slukket. Det er bare helt fantastisk. Vi glider med 3-6 knob gennem vandet, har en fantastisk udsigt. Det er bare livet. 
Vi ankommer til Fåborg kl. 14.50 og klokken 15.15 ligger vi på plads 360.
Vejret er bare dejligt.
Og kort efter finder vi ud af at vores naboer er fra Bogense, endda fra samme bro,så det bliver til en hyggesnak mellem bådene.
Lars har lige behov for at " stene" lidt, så jeg hopper på cyklen for at handle ind. Der er heldigvis ingen bakker hen til Rema. Så jeg overlever turen.
Omkring kl. 18.30 indtager vi en dejlig kyllingesalat i cockpitet.
Det har været en skøn dag

Hanne


9. juli 2013

Dagen for min halvtreds års fødselsdag :-)
Dagen startede med forrygende varme og sol (det overraskede nu ikke mig).
Jeg fik gave inden morgenmaden i cockpittet.
Neeeeeej, et sæt sejlertøj fik jeg af Hanne. Sikken overraskelse......
Et fint Helly Hansen sæt og jeg lover Hanne, at jeg bruger det gamle sæt ved mastesætning osv.
Det undrer os dog noget at tyverisikringen fra forretning stadig sidder i bukserne. Den må vi lige op og ha' fjernet.

Vi nyder en dejlig dag i Fåborg og går og cykler rundt i de små hyggelige gader.
Efter en frokost i kvælende varme i båden kom Hannes børn ned.
Der var friskbagte boller og til min store overraskelse havde de også en jordbærlagkage med. Jeg er ellers ikke meget for det kageværk, men Hanne havde fået den specieldesignet til mig.
Lidt senere kom vores venner fra Bogense med alle deres børn.
Vi hyggede sammen ved nogle borde/bænkesæt på havnen. Dejligt med boller. kakao, kaffe og den før omtalte kage. Den var dælme god (skriver ham der aldrig spiser kage).
Nå ja, så var der også lige lidt mere gaveudpakning :-)

Efter at ha' ryddet bordet, gik vi en lang tur på havnen. Det var rigtig hyggeligt.
Varmen var dog ved at gøre det af med os, så vi satte os ned på båden og nød forfriskninger af alle slags i det overdækkede cockpit.
Så fik vi da lige konstateret, at der kan være 11 personer i cockpittet!

Folk dryssede efterhånden afsted. Isabella trængte også til at sove og jeg var ved at gå til over varmen. Da vi var blevet alene lå jeg lidt i cockpittet og stenede lidt, men kunne ikke sove i varmen.

Nå, vi kunne jo ikke bare ligge der...... Kl. 19.30 cyklede vi afsted til restaurant. Nå ja, vi havde også lige en tom dieseldunk med.
Vi låste cykler og dunk fast og fik anvist et bord på restauranten. Fint fint. På 1. sal og med udsigt over havnen.
Det var en fiskerestaurant, men heldigvis også med andre retter!
Hanne valgte fiskebuffet og jeg valgte kylling. For at indgå et kompromis faldt valget på en flaske rosevin.
Det var sådan set ok mad, men så heller ikke meget mere. Hanne smuglede et par forårsruller med fra fiskebuffeten til mig.

Jeg havde naturligvis sørget for underholdning om aftenen.
"Visens skib" lå til kaj tæt på hvor vi sad og underholdt om aftenen. Nej, vi er nok ikke lige i deres målgruppe, men det var fint at se hvor mange fastboende og turister de trak til sig.

På et tidspunkt kom der et par unge mennesker og satte sig over for os. De kastede sig over fiskebuffeten og havde åbenbart smag for jomfruhummere.
Føj hvor det stank, da de skulle pilles- eller hvad man nu gør ved sådan nogle.
Vi var egentlig også færdige med at spise, så nu var det bare afsted.

Vi fik lige 15 liter diesel med på hjemvejen. Når man får det læsset rigtigt, kan det fint transporteres på en foldecykel.

Aftenen sluttede med naturlig afslapning i cockpittet, der nu var til at holde ud at være i.

Det har været en perfekt fødselsdag.

Lars



Ingen kommentarer:

Send en kommentar